کشمکش بین دولت آمریکا و کابینه رژیم صهیونیستی درپی سخنان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، تشدید شد
کشمکش بین دولت آمریکا و کابینه رژیم صهیونیستی درپی سخنان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، تشدید شد
کد خبر: ۱۴۰۲۴۴۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شبکه الجزیره؛ روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی به ویژه در مرحله اخیر پس از تشکیل کابینه جدید این رژیم به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، با بحث و جدل‌هایی روبرو شده است. درپی سخنان بعضی از اعضای افراطی کابینه ائتلافی اسرائیل به ویژه دو وزیر امنیت داخلی و دارایی این رژیم، روابط آن‌ها به شرایط شبیه برخورد بین دو طرف رسیده است.
گزارشگر شبکه الجزیره افزود بنیامین نتانیاهو پس از پیروزی در انتخابات ماه نوامبر گذشته، شش روز منتظر ماند تا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای تبریک پیروزی در انتخابات با او تماس تلفنی بگیرد. این تاخیر در تبریک پیروزی به نتانیاهو، حامل پیام‌هایی بود. چند روز پس از انتخابات، پایگاه آمریکایی اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرد بعید است دولت بایدن تعامل با ایتامار بن گویر عضو افراطی کنست را که قرار بود یکی از اعضای کابینه ائتلافی نتانیاهو باشد، بپذیرد. ایتامار بن گویر پس از آنکه در ماه ژانویه، وزیر امنیت داخلی شد، یورش به مسجدالاقصی را آغاز کرد. این بار سفارت آمریکا در اسرائیل، این اقدام بن گویر را محکوم و غیرقابل قبول توصیف کرد.

تعداد بازدید : 14


در نخستین ماه نخست وزیری نتانیاهو، سه مقام آمریکایی یعنی ویلیام برنز رئیس سیا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور به اسرائیل در اوج تنش آفرینی این رژیم در ژنو، سفر کردند. بزالل اسموتریچ وزیر دارایی اسرائیل هم به بن گویر پیوست و خواستار نابودی روستای فلسطینی حواره شد. واشنگتن این سخنان را دعوت به خشونت توصیف کرد و از نتانیاهو خواست از این سخنان، تبرئ بجوید.
در اواسط ماه مارس، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد نتانیاهو به وزرای خودش دستور داد از دیدار با مقامات آمریکایی تا زمانی که از او برای سفر رسمی به کاخ سفید دعوت نشده است، خودداری کنند. اسموتریچ بار دیگر سخنان تحریک آمیزی بیان کرد و منکر موجودیت فلسطینیان شد. وزارت امور خارجه آمریکا، سخنان او را بسیار نگران کننده و خطرناک توصیف کرد. مسئله تا جایی رسید که واشنگتن در اقدامی که به ندرت توصیف می‌گیرد، سفیر اسرائیل را احضار کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که کنست بند‌هایی از قانون قطع ارتباط درباره نوار غزه و تخلیه بعضی شهرک‌ها در شمال کرانه باختری را که در سال ۲۰۰۵ تصویب شده بود، لغو کرد. جدیدترین موضع‌گیری بین دو طرف آن است که جو بایدن اعلام کرد در آینده نزدیک از نتانیاهو برای رفتن به کاخ سفید دعوت نخواهد کرد. بایدن از نتانیاهو خواست تغییرات قضایی را تغییر دهد. این تنش، مربوط به دولت فعلی آمریکا نیست و در سال ۲۰۱۲، کاخ سفید درخواست نتانیاهو برای دیدار با اوباما در زمان حضورش در نیویورک را به علت سخنان نتانیاهو درباره حمله قریب الوقوع به تاسیسات هسته‌ای ایران رد کرد. در سال ۲۰۱۵، روابط بین اوباما و نتانیاهو به علت اعتراض کابینه اسرائیل به توافقنامه هسته‌ای ایران، تیره شد. در سال ۲۰۱۶ هم سفر نتانیاهو به واشنگتن لغو شود./صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها